יום רביעי, 21 באפריל 2010
הרלוונטיות של מערכת החינוך – זה בידיים שלנו
הסרטון הוקרן בוועידה הבינ"ל לחינוך שנערכה בבת-ים ביוני 2008.
מטרתה העיקרית של הועידה, להוביל שיח חברתי בישראל בנושאהחינוך ופני החברה, תוך למידת עקרונות הניהול וכלכלת החינוך.
הסרטון מתאר את הבעייתיות הקיימת במערכת החינוך ומטרתו לדעתי לזעזע ולעורר לעשייה, מתוך הבנה שיש חיוניות בשינוי במערכת זו.
השינוי יכול לבוא מלמעלה, מהממסד או מלמטה מהשטח. דווקא שינוי הבא מלמטה, יכול להיות שאינו יהיה מקיף או דרסטי, אך יוביל למהפכה של ממש.
לא ניתן להתעלם מכך שאנו בעידן דיגיטלי שיש לו ביטויים רבים בהרבה מערכות וארגונים, אך טרם מצא ביטוי והוטמע במערכת החינוך.
אין ספק שמערכת החינוך הגיעה לשפל וממנו יש רק לצמוח.
עלינו לחשוב איזה דור אנו מגדלים ? מה אנו מצפים מבוגרי מערכת החינוך ? ומה מונע מהחינוך לפרוץ קדימה ?
מערכת החינוך נשארת מאחור. במצב זה היא תאבד את הרלוונטיות שלה בהכנת בוגריה להשתלבות בתחומי החיים השונים ולא תיתן בידיהם את הכלים הנכונים להתמודדות עם "העולם החדש".
על המורים לרתום את מה שמספקת לנו הרשת הטכנולוגית יחד עם המיומנות הטכנית והשליטה של התלמידים בטכנולוגיה ובמחשבים, כדי ליצור אתגר ועניין בלמידה בקרב התלמידים.
אין צורך למקד את הלמידה ביישום הטכנולוגי עצמו אלא יש להדגים את הנושא הנבחר ללמידה באמצעות היישום הטכנולוגי.
מקומה של הפדגוגיה לא נפקד, אלא עליה להתאים עצמה ולשנות פניה לכיוון העתיד בשיטת החינוך, ובמקצועות החינוך תוך הכשרת הבוגרים למקצועת הרלוונטיים לעתיד ולתת בידיהם את הכלים הנכונים להתמודדות בעולם המחר.
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
מילים כדורבנות !!!
השבמחקורד, הצגת את הנושא באופן כל כך ברור ונהיר, אני בהחלט מסכימה עם דברייך.
בנוסף לכל מה שאמרת והבאת, רציתי להסב את תשומת הלב גם למאמר האחרון שקיבלנו לקרוא בקורס "סוגיות בחינוך" מאת וולנסקי עמי, המאמר:
"School autonomy for school effectiveness and improvement: The case of Israel" דן בדיוק בנושאים עליהם דיברת, שהשינוי אכן מתחיל מלמטה, והצורך בניהול עצמאי ואוטונומי של המסגרות החינוכיות יכול להוות צעד ראשון בשינוי. כך כל בית ספר יהיה חייב להיות רלבנטי, יהיה חייב להיות חדשני על מנת להמשיך לפעול, ואולי מכאן תבוא הישועה...
ממני
נעמי