בעקבות מפגש, שמטרתו שדרוג מערך הלמידה, עם נציגי חברה המספקת למשרדנו שירות של למידה מרחוק, עלה הנושא של זכויות יוצרים.
במהלך המפגש הצגנו בפני נציגי החברה רשימת דוגמאות של אתרים חינמיים המצויים ברשת ואמצעים טכנולוגיים שונים , בהם ניתן לעשות שימוש, כדי ליצור למידה יותר חווייתית ומגוונת מצורת הלמידה הנהוגה כיום.
נציגי החברה הבהירו מבחינתם כי בקשתנו לשימוש בתוכניות שונות המצויות ברשת, דורשת התייחסות רחבה לנושא של זכויות יוצרים - דבר מורכב מאד בהיותם חברה מסחרית/ציבורית.
כל זאת הוביל אותי להתעמקות בנושא זכויות יוצרים משום שלא רציתי שהשדרוג לא יוכל לצאת לפועל מסיבה זו.
בזכויות יוצרים בעידן המידע נוצר מתח בין חופש המידע לבין ההגנה על היצירות. היכולת הפשוטה והקלות של העברת והפצת המידע באמצעות האינטרנט מגבירה מתח זה – מה שלא היה קיים בעידן הדפוס.
נשאלת השאלה האם קיימת סכנה לזכויות יוצרים בעקבות הפעילות ברשת או שמא דווקא עצם השינוי שחל בשיטות הפצת המידע, מקנה ליוצרים אפשרות של הפקת רווח מיצירותיהם ?
בנוסף עולה השאלה כיצד מתייחסים לזכויות יוצרים במסמכים להם שותפים מספר רב של אנשים וכן לשיתוף המתקיים ברשתות חברתיות ? למי מייחסים את זכויות היוצרים ?
בשנים האחרונות נעשים ניסיונות למהלכים חקיקתיים שיתנו מענה להיבטים החדשים של זכויות יוצרים, שנוצרו בעקבות השימוש ברשת האינטרנט. במדינת ישראל נחקק בשנת 2007 חוק זכויות יוצרים החדש המותאם לעידן הנוכחי.
הקישור הבא מהאתר של משרד עו"ד מורה מאמו שחל סוקר את נושא דיני זכויות יוצרים בעידן הדיגיטלי מההיבט המשפטי.
http://www.mmslaw.co.il/PAGE19.asp
קישור נוסף ובו סקירה העוסקת בנושא זכויות יוצרים בעידן המידע מתוך אתר טכנולוגיות המידע הממשלתי.
http://www.itpolicy.gov.il/topics_law/mis_2p1.htm
אין ספק שיש להכניס לתודעה את נושא זכויות היוצרים דווקא בשל הקלות של מעידה בו.
להלן מצגת מפרי עבודתם של תלמידי בית ספר מאזור רמלה - לוד, במסגרת מחקר שביצעו בתחום זכויות היוצרים בישראל. במסגרת הפרויקט, פעלו התלמידים באופן אקטיבי ופנו לחבריהם לכיתה ולבית הספר, כמו גם לגורמים מן הפוליטיקה לשמירה על זכויות.
http://www.netlaw.co.il/it_itemid_12093.html
המצגת הועלת גם ליוטיוב לדעתי במטרה להגיע למעגל נרחב של צופים ובכך להעביר מסר בדבר החשיבות של שמירה על זכויות יוצרים.
http://www.youtube.com/watch?v=WWMsAk70NYs
האמרה "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" (מגילה ט"ו, ע"א) נאמרה אמנם לפני שנים רבות אך רלוונטית גם לימינו אלה.
במהלך המפגש הצגנו בפני נציגי החברה רשימת דוגמאות של אתרים חינמיים המצויים ברשת ואמצעים טכנולוגיים שונים , בהם ניתן לעשות שימוש, כדי ליצור למידה יותר חווייתית ומגוונת מצורת הלמידה הנהוגה כיום.
נציגי החברה הבהירו מבחינתם כי בקשתנו לשימוש בתוכניות שונות המצויות ברשת, דורשת התייחסות רחבה לנושא של זכויות יוצרים - דבר מורכב מאד בהיותם חברה מסחרית/ציבורית.
כל זאת הוביל אותי להתעמקות בנושא זכויות יוצרים משום שלא רציתי שהשדרוג לא יוכל לצאת לפועל מסיבה זו.
בזכויות יוצרים בעידן המידע נוצר מתח בין חופש המידע לבין ההגנה על היצירות. היכולת הפשוטה והקלות של העברת והפצת המידע באמצעות האינטרנט מגבירה מתח זה – מה שלא היה קיים בעידן הדפוס.
נשאלת השאלה האם קיימת סכנה לזכויות יוצרים בעקבות הפעילות ברשת או שמא דווקא עצם השינוי שחל בשיטות הפצת המידע, מקנה ליוצרים אפשרות של הפקת רווח מיצירותיהם ?
בנוסף עולה השאלה כיצד מתייחסים לזכויות יוצרים במסמכים להם שותפים מספר רב של אנשים וכן לשיתוף המתקיים ברשתות חברתיות ? למי מייחסים את זכויות היוצרים ?
בשנים האחרונות נעשים ניסיונות למהלכים חקיקתיים שיתנו מענה להיבטים החדשים של זכויות יוצרים, שנוצרו בעקבות השימוש ברשת האינטרנט. במדינת ישראל נחקק בשנת 2007 חוק זכויות יוצרים החדש המותאם לעידן הנוכחי.
הקישור הבא מהאתר של משרד עו"ד מורה מאמו שחל סוקר את נושא דיני זכויות יוצרים בעידן הדיגיטלי מההיבט המשפטי.
http://www.mmslaw.co.il/PAGE19.asp
קישור נוסף ובו סקירה העוסקת בנושא זכויות יוצרים בעידן המידע מתוך אתר טכנולוגיות המידע הממשלתי.
http://www.itpolicy.gov.il/topics_law/mis_2p1.htm
אין ספק שיש להכניס לתודעה את נושא זכויות היוצרים דווקא בשל הקלות של מעידה בו.
להלן מצגת מפרי עבודתם של תלמידי בית ספר מאזור רמלה - לוד, במסגרת מחקר שביצעו בתחום זכויות היוצרים בישראל. במסגרת הפרויקט, פעלו התלמידים באופן אקטיבי ופנו לחבריהם לכיתה ולבית הספר, כמו גם לגורמים מן הפוליטיקה לשמירה על זכויות.
http://www.netlaw.co.il/it_itemid_12093.html
המצגת הועלת גם ליוטיוב לדעתי במטרה להגיע למעגל נרחב של צופים ובכך להעביר מסר בדבר החשיבות של שמירה על זכויות יוצרים.
http://www.youtube.com/watch?v=WWMsAk70NYs
האמרה "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" (מגילה ט"ו, ע"א) נאמרה אמנם לפני שנים רבות אך רלוונטית גם לימינו אלה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה