יום רביעי, 7 ביולי 2010

סביבת ויקי

בסמסטר זה אנו חווים למידה שיתופית מתוקשבת באמצעות התנסות בסביבת ויקי, המאפשרת עבודה של מספר משתמשים על מסמך משותף במטרה ליצור תוצר סופי אחד. כל זאת אמור להתבצע תוך שיתוף פעולה מתמשך בין הסטודנטים ותוך חתירה להגיע להסכמה על השיטה, האיכויות והנורמות. הכותבים הופכים למעשה להיות מפיקי ידע ולא רק צרכני מידע.
ויקי הינה סביבה השייכת לווב 2.0, תומכת שיתוף ומעוצבת ב"ארכיטקטורה של שיתוף". היא מתאפיינת בהיותה סביבת למידה פעילה, קבוצתית היוצרת הידברות וזו מצריכה התגברות על מחלוקות, תוך קיום קהילת תוכן.
בעידן הווב 2.0 השיתוף הווירטואלי מתבטא באיסוף המידע הקולקטיבי ובהרחבת גבולות הידע. הבעלות על המידע נעשית שוויונית יותר, מאחר והמשתמשים ביישומי המחשב הם גם אלו שיוצרים את התוכן.
יש הטוענים כי הישגים בשיתוף גדולים יותר מאשר סך ההישגים של כל הפרטים בנפרד. לטעמי זוהי טענה גורפת ונחרצת מידי, מאחר ולאורך ההיסטוריה אנו עדים להישגים גדולים דווקא של אינדווידואלים.
בסביבת ויקי קיים טשטוש בגבולות שבין הידע האישי לבין הקולקטיב. הנחה זו משאירה את הסוגיות של הבעלות על התכנים וזכויות יוצרים פתוחות.
כאן המקום לציין את המושג "חכמת ההמון", הנמצא בבסיס הגישה הקוראת ליתר הסתכלות קבוצתית ולחשיבה משותפת על הנושאים והתוכן ופחות על המונופול של הידע.
בשימוש בסביבת ויקי יש לתת את הדעת לכך שאיכות התוצר הסופי תלויה בשיתוף פעולה בין הכותבים ובאמון שנוצר ביניהם. כמו כן עשויה להיווצר תחרות בין הכותבים המקשה על השגת המטרה. בנוסף, קיים חשש של חשיפה וחוסר מוטיבציה מצידם.לדעתי, על מנת שהלמידה בסביבת ויקי תהיה בעלת משמעות היא מצריכה תכנון מוקדם של הפעילות והתאמתה להקשר של הנושא הנלמד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה