יום שלישי, 13 ביולי 2010

פקידי הפייסבוק

בכתבה מאת מרב לונדנר שפורסמה בעיתון "מעריב" ב-4.7.10 תחת הכותרת "טוויט דיפלומטי" מדובר על תהליך של שינוי אותו עוברים עובדי משרד החוץ בהכשרתם לשימוש במדיה החברתית לצרכי הסברה ולעבודה דיפלומטית נכונה ברשת.
מן הכתבה עולה כי העובדים עברו תהליך, שבו רכשו מיומנויות, שאפשרו להם להשתמש בכלים הטכנולוגיים ובכך למעשה החלו ביישום של "תרבות התקשוב". כמו כן קיימת מודעות לפער דיגיטלי בין-דורי, שהולך ומתעצם ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, וניסיון להתמודד עמו ולצמצמו עד כמה שניתן.
"במשרד החוץ הניחו בצד את הדיפלומטיה הקלאסית והושיבו את הפקידים הותיקים ללמוד איך להעלות סרטון ביוטיוב, לפתוח קבוצה בפייסבוק ולצייץ בטוויטר. המטרה: לנצל את הרשתות החברתיות להסברה 'אסור לשכוח שאנחנו מהדור שחיכה שלוש שנים לטלפון קווי', הם אומרים 'זה קשה, אבל הנושא חשוב והכרחי' "
ס/מנהל מחלקת הדרכה במשרד החוץ מדבר בכתבה על חלוקת קהל היעד לשלושה חלקים:
דור ה-Y אנשים שנולדו לתוך המציאות של העולם הממוחשב.

דור ה-Z אנשים שנולדו לתוך עולם הרשתות החברתיות.

דור ה-X - אלה מעל גיל 40 שנולדו לפני כל זה.


להלן סרטון שהופק והועלה ליוטיוב ע"י שני דיפלומטים ותיקים שהשתתפו בקורס דיפלומטיה דיגיטלית, הממחיש את ההפנמה שלהם לגבי הצורך בשימוש במדיה החברתית.



שינויים במערכת ארגונית דורשים חזון, אומץ יוזמה ופעולה. לשם שימור והטמעת שינוי בארגון גדול ומסועף, דרושים סוג שונה של עשייה, חשיבה אחרת וכן מיומנויות.
מערך הכוחות השואפים לשינוי מחד ולהתמדה מאידך מתקיים ברמת הפרט וברמת הכלל של הארגון.
הארגון נדרש לגלות כושר התאמה והסתגלות כדי לשרוד ולשם כך יש צורך בפתיחות וגמישות תוך הבנה שהשינוי טומן בחובו מעבר לעבודה יותר אפקטיבית ולהשגת תוצרים איכותיים יותר.
משרד החוץ השכיל להבין שיש חיוניות בנקיטת פעולות המשנות את אופי ודרך העשייה ובכך להסתגל למצב חדש בו יש קודים חדשים.
משרד החוץ זיהה את הפוטנציאל הטמון ברשתות החברתיות ככלי הסברה והתאים את עצמו לסביבה המשתנה ול"כללי המשחק" החדשים שנוצרו, תוך נקיטת שיטות עבודה אחרות, שלא מוכרות לעובדים הותיקים. אלה מצידם נרתמו לקבלת השינוי החיוני, תוך הבנה שאם לא יתאימו עצמם למציאות החדשה אזי לא יהיו רלוונטיים.
כאשר קראתי את הכתבה הזדהתי מאד עם הנאמר בה מחד לגבי חיוניות של שינוי התפיסה של שיטות העבודה במשרד החוץ ומאידך לגבי הצורך לגשר על הפער הדיגיטלי הבין-דורי הקיים בין הדיפלומטים הותיקים לדיפלומטים הצעירים.
לא יכולתי שלא לעשות את ההקבלה למערכת החינוך שחייבת לבצע שינוי תפיסתי פדגוגי בשילוב מושכל של הטכנולוגיה על מנת להישאר רלוונטית וכן להתמודד עם הפער הדיגיטלי הבין-דורי הקיים בין המורים הותיקים למורים הצעירים.
ממליצה לקרוא את הכתבה. מכיוון שלא הועלתה לאתר העיתון היא מובאת בקישורים לקבצי pdf

socialmediatitle.pdf
socialmedia1.pdf
socialmedia2.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה