יום שלישי, 20 ביולי 2010

האם העידן הדיגיטלי יהפוך לחור שחור של ההיסטוריה ?

בכתבה מאת סמי קרופסקי, שהתפרסמה ב-13.7.10 בעיתון "הארץ" הנושאת את הכותרת האם העידן הדיגיטלי יהפוך לחור שחור של ההיסטוריה ? נדון מקומם של מכתבים אישיים בעידן הדיגיטלי כמקור היסטורי חשוב של חוקרים והיסטוריונים, שהולך לאיבוד.
תרבות הרשת החדשה יוצרת אצלנו התמודדויות עם מצבים חדשים, בהם לא היינו מורגלים בעבר ושלגביהם עלינו לתת את הדעת.
השינויים בטכנולוגיה הניבו מערכת שונה מאד מזו שהייתה קיימת לפני שנים. בעקבות שינויים אלו נוצר מצב לפיו דואר אלקטרוני החליף מכתבים אישיים ופרטיים, כשהתקשורת האלקטרונית מתנהלת ללא עקבות נייר.
מכאן עולה השאלה האם במציאות הטכנולוגית הנוכחית ניתן לתדע חלופת מכתבים אישיים המתבצעים בדואר אלקטרוני, כדי שיהיו שמישים כמסמך היסטורי או שמא בעידן הדיגיטלי יאבד כלי זה של חוקרים/ההיסטוריונים ?
בכתבה מובאות דוגמאות לכך שדווקא מכתב אישי ולא מסמך רשמי הוא זה שחידד את תמונת המציאות והפך אותה ליותר ברורה ומובנת. כך גם מאורעות דרמטיים של ההיסטוריה, הנלמדים באמצעות חילופי מכתבים בין אזרחים פשוטים.
על רקע זה מובאות בכתבה דעות שונות: מחד של
פרופ' אניטה שפירא הטוענת כי "אנחנו בפני אובדן מסוים של מקור היסטורי ממדרגה ראשונה, שספק גדול אם יהיה לו תחליף ... במכתבים היו רבדים של גילוי נפש ועוצמה רגשית ועומק אינטלקטואלי שלא בא לכלל ביטוי בידיעות הקצרצרות שאנו מפיצים באימייל ובפייסבוק ... המכתבים היו בבחינת 'מסיח לפי תומו' ואילו העדויות כולן מוזמנות זה ההבדל הבסיסי".
"פרופ' שלמה זנדי "היכולת של מחיקת הידע היא הרבה יותר גדולה. ... יכולת המניפולציה על הידע היא גדולה מאד כי הדברים יכולים להיות מחיקים. התקשורת של הרשת יכולה להשאיר פחות עקבות.
מנגד טוען פרופ' שיזף רפאלי "כשאפלטון נדרש לנושאים האלה הוא בא בטענות לכתב בטענה שזה זיכרון מלאכותי שיגרום לאנשים להפסיק לזכור, וקרא לבטל את הכתיבה כי היא מנוונת את הזיכרון. לכן לא מפתיע כשבאה טכנולוגיה חדשה, באים אליה בטענות".
לדעתי טענת שני החוקרים הראשונים שלילית באופן גורף מידי ואני נוטה להסכים עם דבריו של פרופ' שיזף שיש להתאים את דרכנו בצורה מושכלת לעידן בו אנו חיים. זאת למרות שהמוכר והנוסטלגי תמיד יראה עדיף על פני חידושים.
לדעתי מדובר בקושי לקבל שינויים והנוחות להתבצר במוכר מבלי ללמוד להשתמש בכלים החדשים העומדים לרשותנו שדווקא לאחר החשיפה אליהם יתפסו בעיננו כבלתי אפשרי בלעדיהם.
תשובתי לחוששים מאיבוד מסמכים חשובים היא שניתן לשמור מסמכים תמונות ציורים בתיקיות במחשב ולגבות את החומר הדיגיטלי כך שיהיה מוגן לשנים רבות יותר אף מניירות מכתבים המתכלים עם הזמן. בנוסף תמיד ניתן להדפיסם ולשמור כמו בעבר.
זאת ועוד, בעידן הנוכחי רבים כותבים בלוגים, בהם הם מפרסמים מידע שיכול להקביל לפתקאות/ יומנים/ מכתבים אישיים שהיו בעידן "הניירת". הבלוגים היא דוגמא בה הכתיבה יכולה להיות מעמיקה ובעלת ערך משמעותי רב, אשר מהם ניתן ללמוד רבות גם על הכותב.
אפשרות השחזור, השרשור, התגובות וכן מעקב אחר הדברים הנכתבים יכולה רק להוסיף לחוקרים/היסטוריונים ולשפוך אור רחב ומעמיק יותר להבנת ההתרחשויות ואל לנו לחשוש מאובדן מידע שיצור חור שחור של ההיסטוריה.
להלן קישור לכתבה.
האם העידן הדיגיטלי יהפוך לחור שחור של ההיסטוריה ?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה