בעידן המידע אנו עדים לשינוי בתרבות הארגונית הכולל בתוכו את נושא ניהול הידע.
בעבר הידע הועבר ע"י התנסות ולא כמידע, אך כיום ניהול הידע מועבר בדרכים רבות הן באמצעות שיתוף במידע והן באמצעות התנסות משותפת.
מטרתו של הארגון היא שהידע יגיע לעובדים ויעצים את יכולותיהם ובעזרת ניהול ידע תהיה התייעלות לארגון. בנוסף השימוש היצירתי במידע יוביל ליצירת ערך חדש ורב לארגון.
עידן המידע חושף את העובדים לכמויות עצומות של מידע דרכו הם צוברים ידע רב. כל זאת דורש מיומנויות של מהירות עיבוד הנתונים, זיהוי והפרדה בין עיקר לטפל, הפקת הידע הרלוונטי והחשוב לארגון.
ניהול ידע כולל בתוכו את הידע הקיים ואת הידע החדש של הארגון מתוך מטרה לסייע לעבודה השוטפת של הארגון.
הנושא של ניהול ידע בעידן המידע, תופש מקום נרחב ועקב כך נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לעיבוד המידע. השימוש באינטרנט ולניהול ידע הוא משמעותי. לדוגמא: המידע נאגר באמצעות שבבים זעירים ללא צורך בחדרי ספריות גדולים המיועדים לכך.
הגישה המתהווה של ניהול ידע בארגון, שמה את הדגש הן על צבירתו והן על השנוי המערכתי הדרוש בשל כך, שכן בעבר ידע שהיה קיים אצל מספר מצומצם של עובדים, הופך להיות נחלת הכלל.
קיימים כלים ומנגנונים שונים ומגוונים לניהול ידע בארגון, אותם יש להטמיע בתרבות הארגונית. דרכים לניהול ידע בארגון יכולים לבוא לידי ביטוי ע"י בניית פורטל שבו יאורגנו נתונים ומידע חיוני; נגישות לידע באופן תמציתי, מובנה ונח; אפשרות של שיתוף בידע באמצעות ניהול מסמכים נכון ומתאים לארגון; יצירת ידע חדש על בסיס הצלחות וניתוחן; צוות חשיבה יצירתית שמטרתו לפתח שיטות לפיתוח הידע שבארגון.
הכלים הטכנולוגיים בהם משתמשים צריכים להיות מותאמים לצרכי ולאופי הארגון לדוגמא: שימוש בבלוג ככלי לצבירת ידע ממומחים, דרכו דנים בצרכים משותפים או בשימוש ב"ויקי" כמנוף לבניית קהילה.
בארגון בו אני עובדת אנו מצויים כעת בתהליך השקת ניהול ידע. המניע לפרויקט זה הוא ההבנה שהידע הנצבר בארגון הן של עובדיו והן במערכות השונות מהווה משאב ייחודי, חיוני ועיקרי עבור הארגון ועבור גופים שונים מולם עובד הארגון. בנוסף, ההנחה היא כי הידע, ככל משאב אחר, צריך להיות מנוהל ונגיש לכל המשתמשים בו בצורה נוחה וזמינה ועל כן יש לבנות מערכת שתהיה יעילה, נוחה וזמינה ושתאפשר שיתוף והחלפת דעות, למידה מניסיון, למידה הדדית, אסוף עריכת ואחסון מידע ושליפתו בעת הדרושה - כל זאת לתועלת עבודת הארגון, לשיפורו ולקראת היערכותו לאתגרי העתיד.
ההבנה הנ"ל מאגדת בתוכה תרבות ארגונית, תהליכים, תשתיות טכנולוגיות ותכנים וכל זאת למיצוי מושכל של הידע הקיים בארגון וליצירת ידע חדש.
בשלב זה הוקם פורום בו כל עובד מוזמן להציע רעיונות, לכתוב את מחשבותיו ושאיפותיו מהליך זה.
בפורום מתנהלים דיונים שיהוו מקור לכיווני חשיבה ולעיצוב פתרונות בנושא ניהול הידע המתאימים לארגון.
עוד דרך ארוכה לפנינו אך אנו בדרך הנכונה וזו כבר התחלה טובה.
יום רביעי, 4 באוגוסט 2010
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה