במסגרת ראיון שנערך ע"י עדי שורץ עם שר החינוך גדעון סער לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"א במוסף "ישראל השבוע" של העיתון "ישראל היום" ב-27.8 הוזכרו שורת רפורמות אותן מתכוון שר החינוך להחיל כבר בשנת הלימודים הקרובה ומטרתן הינה קידום מערכת החינוך.
הבסיס לרפורמות הוא ההנחה שמדינת ישראל מדרדרת מבחינת הישגי מערכת החינוך וזאת עקב משבר ארוך של עשרות שנים, זאת תוך הבנה שיידרש זמן ממושך עד שיושג השיפור.
בין הרפורמות שהוזכרו בראיון היו:
• רפורמת אופק חדש – בין מטרותיה נמנות: שיפור שכר המורים וסיוע לתלמידם חלשים או חזקים בהתאם.
• רפורמה במערכת ההשכלה הגבוהה – כוללת תוספת של משאבים ותקציבים על מנת לקלוט חוקרים צעירים ולמנוע את "בריחתם" לחו"ל. תקצוב המוסדות להשכלה גבוהה ייקבע בהתאם למצוינות במחקר ובהוראה.
• חיזוק איכות כח האדם בהוראה – יתבטא בשילוב של אנשי היי-טק בהוראה וכן תואר שני כמסלול הכשרה להוראה (אשר יחליף את לימודי התואר הראשון בחינוך).
• תגמול בתי ספר מצטיינים בהתאם לעמידה בהישגים לימודיים, חברתיים וערכיים – שילוב של מדדים שעל פיהם יקבעו בתי ספר מצטיינים כגון: זכאות לתעודת בגרות ובגרות איכותית, מניעת נשירה ושוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, גיוס לצה"ל. הכוונה היא להסתכל על עקומת השיפור של כל בית ספר ולא להשוות בין בתי ספר חזקים ולחלשים. התגמול יתחלק לשיפור התשתית בבית הספר והחלק הארי ממנו למשכורת 13 לכלל עובדי בית הספר.
• הורדת האלימות בבתי הספר – מופעלות תוכניות מטעם משרד החינוך למניעת האלימות בבתי הספר וליצירת אקלים בית ספרי חיוב. זאת באמצעות שילוב של הצבת גבולות ודיאלוג עם התלמידים. נעשה תיקון בחוק זכויות התלמיד כך שבמקרים של אלימות קיצונית ניתן יהיה להרחיק תלמיד לצמיתות וכן תהיה החמרה בענישה. בכך למעשה ניתן גיבוי למנהלים ולמורים.
• השקעה של 420 מליון שקלים לצורך התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 – לפי שר החינוך: "המטרה לשלב את הטכנולוגיה בשירות ההוראה. כשמורה מדבר על גוף האדם הוא יכול להראות על מה הוא מדבר לתלמידים. או בשיעור אזרחות, אם הוא מדבר על קריאה שנייה ושלישית, הוא יכול מיד להראות לתלמידים על מסך את מליאת הכנסת. אלה דברים חשובים מאד מבחינת האינטראקטיביות ומבחינת היכולת לשמור על הקשב והריכוז של התלמידים."
לדעתי, הדוגמאות הנ"ל ממחישות ומדגישות את החיוניות של שילוב מושכל של הטכנולוגיה במערכת החינוך. עצם ההפנמה שאנו נמצאים בעידן שונה ושעלינו להתאים את מערכת החינוך אליו, הינו דבר חשוב ומהווה בסיס לשינויים חיוביים במערכת החינוך.
בראיון מזכיר שר החינוך כי במדינת ישראל הסביבה הלימודית המתוקשבת מפגרת מאחור ולכן החל מינואר 2011 תעשה פריסת תשתיות תקשוב בבתי הספר היסודיים בצפון הארץ ובדרומה, בנוסף יהיה פיתוח של תכניות לימודים מותאמות ורלוונטיות וכן הכשרת מורים.
מכלול של שלושת המרכיבים הנ"ל תשתיות, תכניות לימודים רלוונטיות והכשרת מורים, מעיד על כך שנעשתה חשיבה מקיפה באשר להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21. פריסת תשתיות והכנסת מחשבים ולוחות חכמים לבתי הספר אינם מועילים לבדם ללא פיתוח תכניות לימודים רלוונטיות ושינוי פדגוגי מושכל כשהכשרת המורים היא כמובן חלק בלתי נפרד מכך.
יש למנף את המצב בו ההבנה של צורך בשינוי במערכת החינוך בא מלמעלה ולרתום לו את השינוי שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לתרום לטובת המערכת ולעמול יחד למערכת חינוך משופרת ואיכותית.
לסיכום מסכימה עם קביעתו של שר החינוך כי:
"מצבה הקשה של מערכת החינוך במדינה קטנה ונטולת משאבים כישראל הוא איום אסטרטגי-קיומי ... המשאב האנושי הוא עדיין הדבר הכי חשוב שיש לנו. הקיום שלנו כמדינה מבוסס על היתרון האיכותי שלנו, ושמירה עליו היא עניין אסטרטגי."
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה